En grøn virksomhed i en sort industri

50 % af forretningen hos Jutlandia Terminal på Esbjerg Havn er indenfor grøn energi, herunder vindenergi, hvor Jutlandia servicerer prominente spillere i markedet, mens den anden halvdel omfatter olie og gas segmentet. Jutlandia Terminal befinder sig dermed midt i en forening af det sorte og det grønne, og det er ikke noget, de vil feje ind under gulvtæppet.

"I mere end 20 år har vi været en del af den grønne omstilling i den største havn i verden for offshore vind. Vi er samtidig en vigtig del af Danmarks energiinfrastruktur, og med til at sikre at Danmark fortsat er netto selvforsynende af olie og gas", siger Kristian Svarrer, indehaver af Harbour Group, herunder Jutlandia Terminal. 

"Efter at vi i en del år har følt os lidt ”umoderne” som virksomhed ift. vores engagement i olie- og gasindustrien, er vores selvforståelse anderledes nu, hvor der er kommet fokus på at olie- og gasindustrien er vigtig og kritisk infrastruktur for Danmark. Vores medarbejdere udfører en vigtig opgave, og kan helt sikkert være stolte af, at de er del af en vigtig industri for Danmark. Der skal dog ikke herske tvivl om at vi i Jutlandia mener, at den grønne omstilling er altafgørende for både vores klode, men også for Europas konkurrencekraft mod Asien og USA, hvor elnettet skal udvides og udbygges for at sikre konkurrencedygtige elpriser”.

Jutlandias klimamål

Jutlandia har sat en række ambitiøse klimamål frem mod 2030 og 2050. I 2030 vil Jutlandia være netto klimaneutral for scope 1 og 2 med en reduktion på 50% af scope 3. I 2050 ønsker Jutlandia at være netto klimaneutral for scope 1, 2 og 3.

 

Jutlandia Terminal har i mere end 20 år været en del af den grønne omstilling, og igennem især de seneste år kløet på med bæredygtige tiltag, hvor blandt andet de fleste biler og maskiner er byttet ud til el-modeller, alt belysning er udskiftet til LED, hovedkontoret er på vej til at blive CO2-neutralt, og der er stor fokus på genanvendelse. 

”Verdensmålene er et katalog af forretningsmuligheder. Sådan anskuer Jutlandia det. Vi er bevidste om at bæredygtige tiltag ikke er noget man skaber fra den ene dag til den anden, men vi er opmærksomme på alle vores processer, benytter ekstern rådgivning, og deltager aktivt i netværker og partnerskabet. Vi sætter i organisationen tid af til at arbejde med bæredygtighedsstrategi og udførelse af tiltagene. Det er samtidig en del af vores fastholdelsespolitik. Især unge menneske stiller krav til bæredygtighed, og vi vil gerne være en arbejdsplads, der kan leve op til de krav”, siger Michael Rühe, Direktør hos Jutlandia Terminal.
”For at have mulighed for kontinuerligt at lave bæredygtighedstiltag, er det en selvfølge at vi er nødt til at have en økonomisk bæredygtig forretning og sikre økonomisk vækst. På nuværende tidspunkt er den grønne vej en stadig dyrere vej, og der vil være en overgang, som vi er midt i nu, hvor vi rykker os lidt hele tiden”.

Første smv-virksomhed der tilmeldte sig klimapartnerskabet

Da Esbjerg Kommune i 2021 etablerede et klimapartnerskab, var der ingen tvivl hos Jutlandia om, at det var noget, de ville være en del af, og de blev den første smv-virksomhed, der indgik aftalen. Siden har virksomheden ligeledes indgået partnerskab med Esbjerg Havn, og der afsøges fortsat muligheder omkring partnerskaber for Jutlandias ESG-mål. Partnerskaberne understøtter FN’s verdensmål nr. 17, som er et af de verdensmål Jutlandia har forpligtet sig til.

”Vi vælger at være en være en bæredygtig virksomhed af to årsager. For det første er bæredygtighed vores ’licens to operate’. Det er ikke muligt at gå udenom i vores branche, hvor der er stigende grad, stilles krav til virksomhederne. For det andet har vi et ansvar for den jord, vi lever på, og de mennesker der lever på jorden. Vi har i høj grad et ansvar som individuelle mennesker, men i endnu højere grad som virksomhed. Med bevidsthed om det ansvar, føler vi pligt til at transformere Jutlandia i en mere bæredygtig retning.

Markedet er dog stadig drevet af konkurrencedygtighed, og vi prøver derfor at køre lidt ’nodging’, hvor vi tilbyder to prislister. En standard, eller en løsning, hvor operationerne udføres med vores bæredygtige, eldrevne trucks, som vi investerer kraftigt i, og som er lidt dyrere.

Kortlægning af CO2-forbrug

Et af de tiltag Jutlandia beskæftiger sig med lige nu, er at kortlægge virksomhedens eget CO2-forbrug på scope 1 og scope 2, hvilke skal monitoreres og forbedres.

Desuden vil de igennem deres digitale platform Lighthouse snart kunne tilbyde sine kunder at få kortlagt deres CO2-forbrug, og dermed styrke kundernes værdikæde samt sikre deres konkurrencedygtighed.

Jørgen Laursen
H.H. Danship - Manager
Vi har et godt og tæt samarbejde med Jutlandia. Gode relationer og generelt et rigtig samarbejde på alle niveauer.

Hovedårsagen til at vi har valgt at bruge Jutlandia, er fordi de tilbyder frokost og fordi Kjeld altid bringer kaffe med på kajen.
Spøg til side.. Jutlandia har altid styr på tingene og ved hvad de laver. De har nogle gode og erfarene folk.
Colin
Amasus -
In Jutlandia we see a trusted local partner at the port of Esbjerg. They assist us with all our needs and function as the link between us, the terminal and all people involved in shipments.
We are hoping on many more years of good cooperation between Jutlandia, Amasus & all our vessels which visit the port of Esbjerg!